Διαβήτης κύησης κ...

Διαβήτης κύησης και πώς να τον διαχειριστείτε.

διαβήτης κύησης και διατροφή

Ο διαβήτης κύησης διαγιγνώσκεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Το σώμα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την επιπλέον ζήτηση για την παραγωγή ινσουλίνης με αποτέλεσμα υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Ο διαβήτης κύησης χρειάζεται συστηματική παρακολούθηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, υιοθέτηση ενός υγιεινού προγράμματος διατροφής και τακτική σωματική δραστηριότητα. Ο κίνδυνος επιπλοκών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και κατά τη διάρκεια του τοκετού θα ελαχιστοποιηθεί όταν ο Διαβήτης μας είναι ρυθμισμένος.

Μια ομάδα από επαγγελματίες υγείας είναι που θα σας βοηθήσουν στην αποτελεσματική διαχείριση του. Ο γιατρός σας σε συνεργασία με έναν εξειδικευμένο στον Σακχαρώδη Διαβήτη διατροφολόγο και έναν γυμναστή θα αποτελούν την ομάδα περίθαλψης σας.

Τρία είναι τα βασικά συστατικά για την αποτελεσματική διαχείριση του διαβήτη κύησης:

  • Παρακολούθηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα
  • Υιοθέτηση ενός υγιεινού προγράμματος διατροφής
  • Σωματική δραστηριότητα.

Ο διαβήτης κύησης συχνά μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με υγιεινή διατροφή και τακτική σωματική άσκηση. Ωστόσο, για κάποιες γυναίκες με διαβήτη κύησης, οι ενέσεις ινσουλίνης κρίνονται απαραίτητες για το υπόλοιπο της εγκυμοσύνης τους και τις οποίες θα μπορέσουν να σταματήσουν μετά τον τοκετό.

Μπορεί ο διαβήτης κύησης να επηρεάσει το μωρό μου;

Αν ο διαβήτης κατά την κύηση δεν είναι ρυθμισμένος (υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα) μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα, όπως ένα μεγαλόσωμο μωρό, αποβολή και θνησιγένεια. Ένα μεγαλόσωμο μωρό μπορεί να δημιουργήσει τον κίνδυνο τραυματισμού κατά τον τοκετό, καισαρική τομή και φυσικά θα χρειαστεί το μωρό να παρακολουθείτε μετά τον τοκετό μέχρι τα επίπεδα της γλυκόζης να σταθεροποιηθούν σε φυσιολογικά επίπεδα. Άλλες επιπλοκές μπορεί να περιλαμβάνουν απώλεια της εγκυμοσύνης και τον πρόωρο τοκετο. Ωτόσο η καλή ρύθμιση του Διαβήτη μας θα είναι συμμαχός μας για να ελαχιστοποιήσουμε τις παραπάνω πιθανότητες. 

Παρακολούθηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Είναι σημαντικό να παρακολουθείτε τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σας καθημερινά για να ελέγχετε ότι τα επιπέδα γλυκόζης στο αίμα σας είναι εντός του εύρους των στόχων. Αυτό γίνεται για να διασφαλίσουμε ότι η θεραπεία είναι κατάλληλη και να έχουμε τη δυνατότητα να την τροποποιήσουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας. ο γιατρός σας θα σας συμβουλεύσει για τα συνιστώμενα επίπεδα γλυκόζης και τους χρόνους μέτρησης σακχάρου μέσα στην ημέρα. Παρολ’αυτά αν η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση δεν αρκούν για να διατηρήσουν τα επίπεδα γλυκόζης σας σε φυσιολογικά επίπεδα, τότε ο γιατρός σας θα σας προτείνει την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.

Τρώγοντας καλά με διαβήτη κύησης

διατροφή και διαβήτης κύησης

Ένα σημαντικό μέρος της διαχείρισης του διαβήτη κύησης σχετίζεται με τη διατροφή. Ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής θα βοηθήσει στην:

  • Τη διαχείριση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα εντός του εύρους στόχων που σας συμβούλευσε ο γιατρός σας
  • Παροχή επαρκούς διατροφής για εσάς και την ανάπτυξη του μωρού σας
  • Επίτευξη κατάλληλων αλλαγών βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας.

Ένας εξειδικευμένος διαιτολόγος στο Σακχαρώδη Διαβήτη μπορεί να δημιουργήσει το κατάλληλο διατροφικό πλάνο που να καλύπτει τόσο τις ανάγκες της μητέρας όσο και του εμβρύου.

Οι γυναίκες με διαβήτη κύησης είναι καλό να τρώνε μικρές ποσότητες συχνά και να διατηρήσουν ένα υγιές βάρος καθώς και να περιλαμβάνουν σύνθετους υδατάνθρακες σε κάθε τους γεύμα.

Επιλέξτε τρόφιμα που είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τα οποία χρειάζεστε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αυτό σημαίνει ότι τα τρόφιμα τα οποία περιλαμβάνουν: ασβέστιο (π.χ. γάλα και τυρί), σίδηρο (π.χ. κόκκινο κρέας, κοτόπουλο και ψάρι), φολικό οξύ (π.χ. σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά ελαφρώς μαγειρεμένα) τρόφιμα χαμηλά σε λιπαρά, ιδιαίτερα κορεσμένο λίπος (π.χ. ελαιόλαδο) και να χρησιμοποιήσετε άπαχα κρέατα (π.χ κοτόπουλο χωρίς την πέτσα) και τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά τρόφιμα.

Επιλέξτε τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες και αποφύγετε τρόφιμα και ποτα με μεγάλες ποσότητες ζάχαρης.

Επιλέξτε τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και θα σας βοηθήσει να μείνετε χορτάτοι για περισσότερη ώρα.

Υδατάνθρακες

Οι τροφές που αποτελούνται από υδατάνθρακα διασπώνται σε γλυκόζη η οποία και χρησιμοποιείται για την παροχή ενέργειας. Οι υδατάνθρακες βοηθούν στη διαχείριση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα σας γι’ αυτό και πρέπει να τους κατανείμουμε σωστά μέσα στη διάρκεια της ημέρας τόσο μέσα στα γεύματα μας όσο και στα ενδιάμεσα σνακ. Τα τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες είναι:

Πολύσπορα ψωμιά και δημητριακά για πρωινό

Ζυμαρικά, ρύζι (κατά προτίμηση Basmati) και χυλοπίτες

Πατάτα (με μέτρο), γλυκοπατάτα και καλαμπόκι

Όσπρια όπως ψητά φασόλια, κόκκινα φασόλια και φακές

Φρούτα

Γάλατα και γιαούρτια

Τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες που περιέχουν μικρή θρεπτική αξία περιλαμβάνουν σακχαρόζη (επιτραπέζια ζάχαρη), αναψυκτικά, λικέρ, χυμούς φρούτων, καραμέλες, κέικ και μπισκότα.

Λίπος

Προσπαθήστε να περιορίσετε την ποσότητα του λίπους που τρώτε και ιδιαίτερα το κορεσμένο λίπος. Χρησιμοποιήστε υγιεινά λίπη, όπως το ελαιόλαδο και πολυακόρεστα έλαια, μαργαρίνες, αβοκάντο και ανάλατους ξηρούς καρπούς. Για να περιορίσετε την πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών σας, επιλέξτε άπαχα κρέατα, κοτόπουλο χωρίς πέτσα και γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και αποφύγετε το junk food και τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Πρωτεΐνη

Θα πρέπει να περιλαμβάνονται δύο μικρές μερίδες πρωτεΐνης κάθε μέρα μιας και η πρωτεΐνη είναι σημαντική για την ανάπτυξη του μωρού και τη διατήρηση της υγείας της μητέρας. Πρωτεϊνούχα τρόφιμα αποτελούν το άπαχο κρέας, κοτόπουλο χωρίς πέτσα, ψάρι, αυγά και τυριά. Τα τρόφιμα αυτά δεν επηρεάζουν άμεσα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Γάλα, γιαούρτια, κρέμες και τα όσπρια (φασόλια, φακές, ρεβίθια και) είναι επίσης σημαντικές πηγές πρωτεϊνών ωστόσο, να θυμάστε ότι είναι τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες.

Ασβέστιο & σιδήρου

Οι απαιτήσεις σε ασβέστιο και σίδηρο αυξάνονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Το ημερήσιο διατροφικό σας πρόγραμμα προσπαθήστε να περιλαμβάνει 2-3 μερίδες τροφίμων πλούσιες σε ασβέστιο (1 μερίδα = 250 ml γάλα, 200 g από γιαούρτι ή 2 φέτες τυρί). Ο σίδηρος από το κόκκινο κρέας, κοτόπουλο και ψάρι απορροφάται εύκολα. Ωστόσο, αν είστε χορτοφάγος ή δεν τρώνε τα τρόφιμα αυτά τακτικά, μπορεί να απαιτείται ένα συμπλήρωμα σιδήρου ή πολυβιταμινούχο εγκυμοσύνης. Συζητήστε με το γιατρό ή το διαιτολόγο σας.

Άλλες διατροφικές εκτιμήσεις

Θρεπτικά τρόφιμα που δεν θα προκαλέσουν υπερβολική αύξηση του σωματικού σας βάρους και δεν θα προκαλέσουν αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα μπορούν να καταναλωθούν ελεύθερα.

Αναψυκτικά

Το καλύτερο ποτό για το σώμα σας είναι το νερό, απλό μεταλλικό νερό και σόδα - δοκιμάστε το με φρέσκο λεμόνι ή lime για κάτι διαφορετικό. Ροφήματα χωρίς ζάχαρη είναι κατάλληλα για άτομα με διαβήτη χωρίς όμως να γίνεται κατάχρηση αυτών.

Διαβήτη κύησης και άσκηση

διαβήτης κύησης

Για τις γυναίκες με διαβήτη κύησης, μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση των επίπεδων γλυκόζης στο αίμα. Η σωματική δραστηριότητα βοηθά στη μείωση της αντίστασης στην ινσουλίνη. Η τακτική άσκηση, όπως το περπάτημα, βοηθά στην αύξηση της φυσικής κατάστασης και σας προετοιμάζει για τη γέννηση του μωρού σας. Η σωματική δραστηριότητα θα αυξήσει αισθητά την αναπνοή και τον καρδιακό ρυθμό. Αν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες μαιευτικές ή ιατρικές καταστάσεις, τότε μπορούμε να ασκούμαστε με ασφάλεια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Ιδανικό τρόπο άσκησης αποτελεί το περπάτημα και θα εντυπωσιαστείτε με τα αποτελέσματα στο σώμα σας και τη διαφορά στην ευεξία σας.

  • Αφήστε το αυτοκίνητο σας και μετακινηθείτε με τα πόδια σε κοντινές αποστάσεις.
  • Προτιμήστε να ανέβετε τις σκάλες από το να χρησιμοποιήσετε το ασανσέρ
  • Κάντε μια βόλτα στα μαγαζιά με μια φίλη σας ή μια βόλτα στο κοντινότερο πάρκο.

Μετά την εγκυμοσύνη

Συνήθως ο διαβήτης κύησης εξαφανίζεται μόλις γεννηθεί το μωρό. Με την δοκιμασία ανοχής γλυκόζης κάποιες εβδομάδες από τον γέννηση του μωρού ελέγχονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα για να διασφαλιστεί ότι έχουν επιστρέψει στο φυσιολογικό. Ωστόσο, οι γυναίκες που εκδήλωσαν διαβήτη κύησης έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2 αργότερα στη ζωή τους και θα πρέπει να ελέγχονται για διαβήτη τουλάχιστον κάθε 2-3 χρόνια.

Συνίσταται να ελέγχεστε για Σακχαρώδη Διαβήτη:

  • Τουλάχιστον κάθε 2 έως 3 χρόνια
  • Πριν τον προγραμματισμό μιας εγκυμοσύνης
  • Εάν αισθάνεστε αδιαθεσία
  • Προληπτικά για Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2

Ενώ τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα της μητέρας συνήθως επιστρέφουν στο φυσιολογικό μετά από τη γέννηση, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 στο μέλλον. Για να μειώσετε τον κίνδυνο ή να καθυστερήσετε την ανάπτυξη του διαβήτη τύπου 2, να έχετε κατά νου τα εξής σημαντικά σημεία:

Διατηρήστε ένα υγιές σωματικό βάρος. Η ισορροπία μεταξύ της πρόσληψης τροφής και της άσκησης είναι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσετε ένα φυσιολογικό βάρος ή να μειώσετε τυχόν υπερβολικό σωματικό βάρος.

Τρώτε υγιεινά. Μειώστε το κορεσμένο λίπος. Επιλέξτε άπαχο κρέας, κοτόπουλο χωρίς πέτσα και γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά τρόφιμα. Περιορίσει τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα τηγανητά. Τρώτε άφθονα λαχανικά, όσπρια, φρούτα, ψωμί ολικής αλέσεως και δημητριακά.

Να είστε σωματικά δραστήριοι. Στόχος είναι να κάνετε τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα τις περισσότερες ημέρες. Θα πρέπει να συζητήσετε την έναρξη σωματικής δραστηριότητας με το γιατρό σας πριν βάλετε οποιαδήποτε μορφή άσκησης στην καθημερινότητα σας.

Ελέγξτε τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα σας ανά ένα ή δυο έτη.

Μπορώ να θηλάσω, εάν έχω διαβήτη κύησης;

Ο θηλασμός συνιστάται για όλες τις γυναίκες, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών με διαβήτη κύησης. Ο θηλασμός παρέχει την καλύτερη αρχή για το μωρό σας και μπορεί να σας βοηθήσει να επιστρέψει στο βάρος που είχατε πριν την εγκυμοσύνη.

Share this post: 

NEWSLETTER

Newsletters

Eγγραφείτε στο newsletter για να λαμβάνετε προσφορές μας!

FIND US

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Διαιτολόγοι της Θεσσαλονίκης δημιούργησαν το κέντρο διατροφικής υποστήριξης Health Nutrition. Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι που το απαρτίζουν με γνώμονα την αγάπη τους για τη διατροφή και την υγεία καθώς και την επιστημονική τους γνώση δουλεύουν εξατομικευμένα βάσει των αναγκών σας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Health Nutrition

Αριστοτέλους 14, Κέντρο, 54623, Θεσσαλονίκη

2310 22 30 40

info[a]diaitologoi-thessaloniki.gr

www.diaitologoi-thessaloniki.gr

Διαιτολόγοι Θεσσαλονίκη | Nutrition Health